mandag 29. april 2013

Enda mer roser

har inntatt mitt hus. 
Denne gangen rosekopper fra 
Porsgrunn porselen. 

Det står PP under koppene men
ikke under asjettene. 
Der står det noen tall. 
Nå er ikke jeg så kjent med gammel 
merking, men går ut fra at det 
hører sammen. 



Serviset har seks asjetter 
og fem kopper.
Dette er et servise som alltid har stått
i skapet i mitt barndomshjem. 
Husker jeg beundret det helt 
fra jeg var ganske liten.
De nydelige sarte rosene.
Mor var redd for det så det 
ble aldri brukt, det var bare til pynt. 


Glassene er fra Marokko. 
Fikk de av min marokanske svigerinne. 
 Nederst på glassene står det 
Velkommen på arabisk


 Disse fikk jeg også av min svigerinne. 
Glemte å spør hvor de var fra. 
Fine er de.  
Fatene serviset og glassene 
står på fikk jeg av en annen svigerinne.


Har satt roseserviset i skapet
sammen med roseserviset fra
Stavanger flint


og et annet roseservise fra 
Bravida tror jeg det var



Det har jeg funnet på 
"loppa" 



Her er et annet servise som 
min svigermor har hatt. 
Også det med roser på.


For ei god stund siden fikk jeg 
spørsmål om hvor dette 
kaffeserviset er fra. 
Det er fra Sveits. 
Husker ikke navnet. 
Er et servise som var i salg på 80 tallet
og som vi fikk en god del av i bryllupsgave. 
Det heter heggblomst.
Var og å få et som var likt bare med 
epleblomster på. 
Har også middagssvervise 
 




Var og innom noen bruktbutikker
da vi var på Jæren, 
så det kommer snart noen bilder av 
bruktfunna jeg gjorde. 

Ha ei riktig god uke 
alle sammen :)




9 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Her var mange flotte serviser!
Det er tidlaust med roser. Det er stadig framme i motebildet, viss ein skal kalle serviser for moter...
Kos deg med kaffi i fine koppar :)

Ynskjer deg ei fin veke vidare.
Anne-Mari

Anne sa...

Her var det mye fint .
Er svak for roseservise jeg også.
Gleder meg til å se hva du fant på disse trakter..
En fin ny uke til deg .
Klem Anne

solveig sa...

Og slike koppar smakar kaffien best i! Eg drikk kaffi av bestekoppar til dagleg - for smakens skuld ...

Mor Inger`s hus sa...

Du verden for noen flotte roseserviser du har.

PP har ikke alltid satt PP under alle deler i serviset. Tallene er dokumentasjonen på at det er PP.

:) Inger

Hjem & Glede sa...

Å så skjønne kopper og fat...de hadde passet rett inn her altså!
Du har jammen masse skjønne serviser.
God 1 mai i morgen!

Klem fra meg :)

Mitt hverdagsliv sa...

Har alltid vært svak for ting med blomster, og her var det mye flott!
Vanskelig å peke ut en favoritt, men jeg liker veldig godt det første.
Ha en fin uke.
VIGDIS

Unknown sa...

Åh..så mange flotte serviser du har :) nydelig det med roser på og det fra svigermor er favorittene mine- men alle er flotte. Når jeg putter ting i skapet så ser det så kjedelig ut- men du har gjort det så fint. Skjønner at jeg må trene på det der :)

Heldig du er som har vært på skjønne Jæren- syntes det er så fantastisk vakkert der!

Ønsker deg en herlig dag

Klemmer fra Monica

-monakristin sa...

Nydelige roseserviser! Min bestemor har et slikt som på det første bildet. Kjempefint! Ønsker deg en strålende tirsdag! :) her snør det for øyeblikket så dagen skal nok tilbringes inne :) -monakristin

Unknown sa...

Hei, veit du kva det fyrste roseserviset heiter? Har fått inn eit slikt servise på bruktbutikken. Og skulle gjerne visst namnet på det. Mvh.Berit Marie.