torsdag 15. august 2013

Det er godt



å få litt av høstens grøde
i hus,
på glass og i fryser.

 
 
Det ble mye ripsgele i år.
22 små norgesglass
og 7 enda mindre glass
 

 
Her er bare halvparten
ferdigkokt. 


 

Har pyntet noen glass litt
ekstra med tanke på
å bruke de som gave.
Må klippe flere "hatter"
 


Merkelappene er
kjøpt hos søstrene Green. 


Vi har en gammel hekk rundt
noe av eiendommen.
Inni hekken vokser det bringebær,
Så her en dag ble
det plukket litt
som ble rørt og hatt i frysen
til vinterkos.
 
 
 
 
Har noen planter med amrikanske blåbær.
Er ikke så mange bærene som blir
modne samtidig.
Vi har vel ikke tid til å vente
på alle :)
Er like gode som de i butikken,
men ikke så gode som de i skogen :)


 


 
Må nok en tur i skogen å
plukke litt blåbær en dag.
 
Ha en god dag
alle dere
kjære lesere av
bloggen min :)

 

 

16 kommentarer:

Karen sa...

Mmmh, naturluksus :)
Heldig du er som har bær i hagen, jeg har måttet kjøpe meg litt naturluksus, så har no fått laget rabarbra saft og syltetøy og jordbærsyltetøy -
og så må jeg komme meg ut å få plukket blåbær, for det er jo så godt med rørte blåbær :)

Unknown sa...

Så flink du er for dette tar tid :) men så godt og veldig fine gaver. Fine hatter du lager og merkelappene er fine også. Mye bra på Søstrene Grene, selv om jeg syntes de hadde mere fint der før, men det går vel i perioder og smaken er som baken. Men lappene er fine :)

Her ventes det fortsatt på barnebarn nr 2- nr en var på overnatting i natt og vips skal vi hente henne igjen. Sånne dager som går over tiden de er lange de- men lengst for mor og far :)

Ønsker deg en fin kveld og helg Astrid

Smil og klem Monica

Kristina, nord i bygdo sa...

Så herleg dette såg ut. Nydeleg glas med ripsgele. Kjempefine som gaver. Ripsgelè hadde eg også lyst å lage, men har ikkje komme så langt. Får ta det igjen til neste år.

Tusen takk for dine alltid skjønne kommentarer inne hos meg. Det varmer veldig masse.

Ønsker deg Guds velsignelse ♥ Klem klem

Ruth Bernssen Bø sa...

Så flink du er...
Her blir det lite både med safting og sylting - her går det lite både saft og syltetøy.

God kveld!

amo sin blogg sa...

Mange glas med deilig ripsgelè du har laga :)
Eg laga også i går, heldt på heile dagen. Kanskje eg skal bruke idèen din og pynte nokre glas.
Alltid kjekt å gi bort som gåve.
Bringebær er også nydeleg.
Nydelege bilde !

Ha ein fin kveld.
Anne-Mari

Magna sa...

Ser deilig ut Astrid. Heldig du som har bær i hagen. Mine små busker bærer ikke så mye ennå, men det kommer kanskje etterhvert. Håper :-)

God helg!

Bergheim sa...

Så deilig det så ut med ripsbærgelè og bringebær. Og så fint du har arrangert bildene. Det hele ser veldig fristende ut og heldige er de som får slike godsaker i gave. Ha en herlig dag.

Black Feathers sa...

Åh det så deilig ut. Jeg er veldig glad i bær. Min favoritt dessert er blåbær og bringebær med litt vaniljesaus på, nammm. ;)
Jeg hadde rabarbra og noen bringebær planter (som vokste under verandaen og det er ganske upraktisk.) Men alt er borte i hageutjevningen. Hagen er nå pløyd og sprøvtet for planen er å annlegge ny hage til neste år.

Ha en flott fredag.
Klem Eline.

MarJE sa...

Mmmmm...her var det mykje godt. Kor lurt å pynte nokre glas som ein kan gi vekk som gåve...god ide.
Bringebær er herlig og ekstra smakfulle dei ville.

Ha ei god og strålande helg, frå MarJE.

Underberget sa...

Oi, dette var litt av en produksjon! Ripssaft er bare nydelig:-) Ha en riktig fin helg!

Refleksjon på livsvegen sa...

Herleg at du lagar så mykje godt til vinterlageret :-)
Har fått litt i frysaren her i huset også.

God helg!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

wow - så flink du har vært!! Og jeg fikk kjempevond samvittighet for at jeg ikke har plukket inn verken rips eller solbær i år!! fy skam meg! Jeg som hadde så mange planer for dem Nå har fuglene fått kost seg riktig godt. Men det kommer et nytt år:)

God helg til deg! Klem fra meg:)

Evelyn sa...

Hei.. så kjekt at du titter innom bloggen min igjen. Koselig :)

Mye godt å finne i fryseren hos deg skjønner jeg.. deilig å ha og ta opp når vinteren er på det mørkeste.

Her har jeg ikke laga så mye gele / syltetøy i år. Har faktisk igjen plommesylte fra i fjor. Og nå blir det nå plomme igjen som må tas igjen i år også. Men godt å ha det å.

Ha en fin helg og kos deg med høstens sysler :)

Anonym sa...

Så flink du har vært! Eg har saftet litt og prøver meg på gele i dag. Spent å se resultatet;) er mange år siden sist siden vi bodde på østlandet og hadde ikke bær. skulle kjøpt strikk til Norgesglassene mine, bruker andre glass denne gangen. Fin helg til deg!

Anonym sa...

Så kreativ og flink du er,dette så herlig ut. :))
Klem Mette.

Frk Elton sa...

Herlige høsttid :) Vi har også plukket masse forskjellig godsaker :) rips gelè har jeg ikke prøvd ennå, men ble fristet av bildene dine nå! Har jo flere store kjerr ventende ;)
God helg!
Klem