tirsdag 31. juli 2012

"Kulturminner"

Jeg syns eventyr er en flott del av vår kultur
Så en tur innom Odense er 
 en selvsagt ting når en er i nærheten av den byen
i Danmark.


Det var jo her den store eventyrforfatteren 
H.C. Andersen ble født og levde sitt liv. 
Han var mye mer enn bare eventyrforfatter, 
Men det er det han er mest kjent for
Ihvertfall det jeg kjenner mest til. 


Vi gikk gjennom Klosterhagen
Der stod det en statue av dikteren


Det var blomster og fontene


På elva "seilte" båten til


denne karen. 
Men han stod litt lenger oppi ei gate.


VI gikk gjennom nydelige 
små brodstensbelagte gater



med blomster langs veggene. 
Stokkroser er det mye av i Danmark, 
og de er jo så nydelige. 


Så kom vi frem til H.C.Andersen's hus.
I hagen der var det bygd opp en 
liten scene der det ble spilt teater av 
noen eventyr flere ganger om dagen.


Vi var inni det de mener er 
huset der han vokste opp. 
Likte godt denne lysholderen
som hang over et bord.


Denne senga hadde vært alt for kort for meg, 
men koselig er den. 

 
Ønsker dere alle en riktig god tirsdag



8 kommentarer:

Marit Johanne sa...

Koselig å lese om ferieturen deres. Ser ut til å ha vært en fin tur. Joda, vi besøkte Fredriksborg slott også da vi var i Hillerød. Og det er togstasjon der, selv om toget i boka kjørte ut på sine egne veier :) Fant ut at det faktisk er så lenge siden vi var der at det bare var eldste gutt som var født. Vi har også vært i Odense i H.C. Andersens hus. Da regnet det så fælt så det ble ikke noen tur ute i gatene. Får lyst til å reise til Danmark igjen, er lenge siden vi var der. Ja, du må nok ta deg en tur til Gamlebyen i Fredrikstad når det er frimarked der. Jeg hadde ikke tid til å titte noe særlig, men det ser ut til å være litt av hvert. Det er også noen småting hos den bruktbokbutikken. Ha en god uke!

loftkroken sa...

Det var en hyggelig tur :) Elsker eventyrene til H.C.Andersen.Husker tinnsoldaten ♥
Flotte bilder !
Så kjekt du stakk innom skal du vite:)

Klem Bente

Ruth Bernssen Bø sa...

Takk for turen...

God ferie vidare

Litt Slitt & Litt Hvitt sa...

Hei vennen :)

Høres ut som om dere hadde en kjempefin tur på Odense :) Der har jeg ikke vært siden jeg var lita jente, men husker enda at det var et nydelig sted :)

Så koselig måte du forteller og viser bilder på, føler liksom at jeg nesten er der :)

Ha en fin uke, og kos deg, vennen :)
Klemmer Lisa :)

Hulda sa...

Der har jeg også vært. En koselig by. :)

Spirea sa...

Så koselig å få følge deg litt på tur i Odense. Den byen skryter mannen min av, men jeg selv har aldri vært der. ser jo kjempeflott ut og jeg tror du koste deg, jeg ;) Jeg håper du har gode dager - og nyter sommeren. Tenkt at vi er over i august. Så vil jeg bare få takke deg for dine gode varme ord til meg, jeg blir så gla - og det betyr så mye for meg, og spesielt på dager som denne som er litt lei...
Men du - ha en fin uke videre, og takk for at du finnes her i bloggverden :) klem til deg

Fru Andersen sa...

Så fin ferie dere har hatt!

Herlig papirbåten i betong(?), skulle hatt en slik, hihi ;-)

Ønsker deg en fin kveld videre!

Anne sa...

Takk for en koselig vandring sammen med deg..
Her skulle jeg gjerne vært.
Ønsker deg fine dager videre.
Klem Anne