torsdag 11. juli 2013

Peoner og lavendel

er begge nydelige planter. 
Fine å se på



og lukter kjempegodt
Kjøpte noen for 
ei ukes tid siden.




Har etpar planter 
i hagen, 
og de kommer med 
de første blomstene nå.
 


Har også noen 
lavendelplanter.
Etpar av de er stauder
 jeg kjøpte i år


Håper de overlever vinteren. 
Har prøvd før uten hell. 
Men tror jeg må dekke de til litt. 



Denne lille buketten 
satte jeg i lommen på


en gammel
kofferten som jeg 
har pakket med 
litt kjøkkenutstyr 
som skal være 
med på tur.


Det luktet litt vondt i den 
syns jeg, 
Men etter en vask og med litt 
lavendel blir det nok bra. 



Ønsker dere alle 
ei herlig helg  :)


13 kommentarer:

Brit. (lille meg) sa...

Så flott med peoner og lavendel! Har prøvd meg med peoner for noen år siden, men uten hell, så det ble ikke prøvd mer. Den siste rosebusken min døde sist vinter. Barfrosten drepte den. Jeg har absolutt ikke grønne fingre, og er ikke veldig glad i hagearbeid. Men synes det er flott med fine hager. Vet jo at det krever mye arbeid.Jeg fikk redusert blomsterbedet mitt for etpar år siden, og er veldig glad for det. Det er fortsatt ugress, men det er mye mindre å holde styr på nå. Min bror var så snill å lage terasse til meg foran huset, da ble det mindre blomsterbed, og takk for det! Har også noe bak huset, men ikke så veldig mye. Ønsker deg en god sommer!

Anne sa...

Peoner og lavendel ... det er bare sommerens vakreste .
Her har peonene blomstret og virkelig vært til glede i år ..
Mengder av de nydeligste blomster i både rosa , hvitt og rødt.
Pga.vind og regn klarte de ikke stå oppreist , men har gledet desto mer innendørs.
Lavendelen kommer for fullt, humlene surrer og er virkelig i farta.
Har hatt lavendel i mange år . Men i vinter gikk flere tapt.
Så koselig med den lille lavendelbuketten i kofferten..
Duften er bare så skjønn !!!!
Her koser vi oss med barn og barnebarn på besøk .
Ferie om 1 uke ...
Ønsker deg fine sommerdager .
Klem Anne

Kristina, nord i bygdo sa...

Eg er heilt enig, lavendel og peoner er nydelege blomar, og dufter også heilt fantastisk. Eg har lavendel i hagen som kjem igjen og igjen, men eitpar av plantene fra i fjor klarte ikkje å overleve vinteren. Sikkert lurt å dekke til ja. Har lurt på om eg bør gjere det med jordbærplantene mine til vinteren?!. Mista 1/3 av min vesle åker grunna kulden. Veit du noko om det?

Hilsen Bodil F.T. sa...

Nydelige blomster! Jeg har begge selv. Har fått lavendelen min til å trives et sted i hagen der det har vært sandkasse tidligere. De liker sandjord så jeg tenkte det kunne gå. Den vokser og trives og kommer igjen større for hvert år! Peonene mine er blomstret av nå. Ser du pakker kofferten, så da får du ha god tur!

amo sin blogg sa...

Så lurt å legge lavendelbukett i kofferten. Det blir sikkert herleg duft når du opner den.
Dei rosa peonane er nydelege. Eg har berre raude i hagen, men likar godt å kjøpe buketter med rosa. Dei står lenge i vase.
Ynskjer deg fine sommardagar :)
Anne-Mari

fru. Lærum sa...

jeg har kjøpt med pioner fra butikken, for mine er ikke sprunget ut enda....gleder meg til å hente i egen hage :-)
har også kjøpt lavendel...dem står fortsatt i krukker, men skal plantes i bakken før vinteren .....tror ikke jeg får dem til å ovevintre, men skal prøve :-)
lurt å legge noen i kofforten, for dem gir god lukt :-)

Ha en fin dag!

klem tone

solveig sa...

Peonar er kanskje min favoritt. Roser får ein heile året medean peonar blomstrar på den finaste tida av året.
Lavendel har ikkje eg fått til å overvintre, men det finst kanskje fleire sortar?
God sommar!

KKvinneblogger sa...

Vakre blomster, ja!
Så lurt med lavendel i kofferten! :)

Bergheim sa...

Nydelig!! Både peoner og lavendel er blant mine favorittblomster. Peonene for den flotte blomsten og lavendel for den deilige duften. Det ble ikke peon på meg i år, men kanskje til neste år. Dvs jeg har en, men den er blitt flyttet så mange ganger at den står der bitte liten og tufs. Tror ikke den kommer seg heller. Skal gjøre et siste forsøk på å flytte den til Bergheim, der er det mer sur jord, så får jeg se om den kommer seg.

Ha en fortsatt fin sommer. Den tok brått slutt her nord.

Mitt hverdagsliv sa...

Peoner har jeg ikke der jeg nå bor. Savner det. Vakre blomster. Men lavendel har jeg heldigvis!
Smart å legge blomster i kufferten. Finnes nesten ikke bedre duft.
Ønsker deg en fin sommerhelg!
Vigdis

loftkroken sa...

Jeg rakk heldigvis blomstringen av Peonen min :))Elsker de blomstene ♥
Lurt med lavendel i kofferten.I leiligheten vi leide var det masse lavendel som hang i skapene der og kles butikkene brukte de blant klærne:)
Håper du har det bra ♥

Klem Bente

Mor Inger`s hus sa...

Peoner og lavendel er bare så fine. Og roser da.

Skulle gjerne hatt en hage med bare lavendel, og har en plan, men høgt opp og langt fram...

God ferie.

Klem

Hjem & Glede sa...

Å så koselige bilder!
I år får jeg hele 4-5 blomster på min rosa peon og den ene lavendelen har overlevd den kalde vinteren!
Så herlig..

Ha en flott uke søde!

Klem klem