torsdag 16. august 2012

Ripsen


er nå for det meste høstet. 
Det var mye bær på buskene i år. 
Enkelte steder så mye at det var 
vanskelig å få tak i stilkene.


Plukka en god del på lørdag.
Noe ble fryst ned i små bokser 
som er passe å ta opp visst en vil ha
litt rips med vaniljesaus til dessert, 
eller kanskje litt rips i smoothien.


 Så ble noe kokt opp, 
fikk silt av seg 
og kokt opp igjen


og ble til flere glass med ripsgele
 Etter hva min familie sier så
ble det god gele. 
Er ikke så glad i syltetøy. 
Går ann med litt på pannekaker
eller vafler, 
men ikke noe særlig på brød.



I dag plukka jeg enda flere rips


 Måtte bare dandere litt. 
Syns det ble ganske fint med rips 
på det hvite etasjefatet.


Noen havnet også oppi 
denne fløtemugga



 Nydelig sett som jeg fikk 
i gave til bursdagen min i mai.


Men nå er bærene kokt opp 
å står og siler av seg. 
Må nok koke mer gele i kveld. 

Herlige dager nå, 
sol og varmt. 
Prøver å nyte mest mulig av dagen ute. 
Spise middag og slappe av i sola. 
Håper det varer lenge enda. 

Ønsker dere alle en 
herlig kveld :)


11 kommentarer:

Hulda sa...

Oi, det virkelig bugner av rips hos deg. Store klaser på trærne. Her skal jeg også plukke rips i år, men er ikke modent enda. Flotte de glassene med syltetøy. :)

stallnilsen sa...

Så deilig de ripsene dine så ut, skikkelig masse på busken, hos mæ e de såvidt begynt og modne nu , så fine bilder fra dæ.

Hisen Lisbeth ;)

Nostalgia sa...

Ååå så masse rips ! Ripsgele er bare nydelig <3 Her er det mye solbær og bringebær i dag, men dårlig med rips.

Ønsker deg en fiin kveld !
Klem, Nostalgia

Black Feathers sa...

Oj, oj så mye rips. Jeg er oppvokst med bærbusker men det var ikke ofte jeg så de slik. Deilig med ripsgele, men jeg er nok mest glad i syltetøy og da bringebær.

Nydelig fløte sett du hadde fått til bursdagen. Gratulerer på etterskudd ;)

Nydelig dandert med ripsen. Den var jo faktisk veldig dekroativ, og det er ikke så ofte man ser den typen bær som pynt.

Ønsker deg en nydelig kveld ;)
Klem fra Eline.

hjemme bra sa...

Hei.
Kjekt å besøke bloggen din og lese om bærplukking, gelekoking, Greengate-shoping og motorsykkeltur.
Hadde gjerne skulla gjort det sjølv - alt sammen.
Eg fekk aldri tak i not til den eine ripsbusken min, så fuglane har kost seg med bæra...
Men om litt blir det plommer her! Dei skal plukkes - noko fryses og noko etes og noko gies vekk.

Nyt sommerdagene!

Hilsen Bodil F.T. sa...

Dette så herlig ut. Enormt mye rips hos deg. Bra her også, men litt tidlig å plukke enda. Den blir bedre om jeg venter litt. Plukka første runde med solbær i dag.

Sologbolig sa...

MMmmmm....herlige rips!
Ha ei fin veke.

loftkroken sa...

Åå så saftige bilder du har tatt,nydelig ♥
Tusen takk for koselig kommentar og forslag :)) Slikt setter jeg pris på:)

Masse varme klemmer
Bente

Spirea sa...

Kjære gode deg, så nydelig og dekorativt det er med rips, likte særlig det siste bildet. hadde ingen aning om at det kunne brukes som dekor :)) Og så deilig med alt du har fikset med ripsen, gele er min favoritt :)) yum!
Jeg er innom for å ønske deg en nydelig helg. jeg håper den blir fylt av gode timer og minutter. God klem til deg :))

Lottemora sa...

Så stilig å ha geleen på så fine glass da

Har helt glemt ripsbusken her jeg....må nok ut og sjekke om det er noe igjen eller om fuglene har vært der

Ha en finfin lørdag

Klem
Lottemora

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så flink du har vært! Og så koselige bilder du fikk tatt!

Jeg må tilstå at jeg har glemt å plukke inn i år. Alle planer jeg hadde om rips, gikk med ett i vasken Nå er de overmodne. Kanskje til neste år....

Ha en fin lørdagskveld!!

Klem fra Hjørdis