onsdag 7. juli 2010

Bakedag

I dag har jeg fått bakt litt. 
Sola forsvant ganske tidlig, 
så derfor var det greit å kose seg med litt baking. 


Det ble horn med ost og skinke, 
boller med sjokoladebiter og kanelsnurr. 
Greie ting å ha i frysen til turmat
eller visst det skulle dukke opp noen.


Moreller er noe jeg liker veldig godt. 
Da jeg voks opp hadde min morfar en stor frukthage. 
Bl.a. etpar store morelltrær. 
Det ene hang det ei disse i. 
Eller reile som det heter inni fjordene der. 
Det var om og gjøre å få litt bevegelse på grenene så morellene datt ned. 
Treet var høyt, og jeg har høydeskrekk, 
så jeg klatret ikke opp i det. 
Men det hente det var noen som hjalp oss litt. 
Nå er desverre både morfar og alle treene borte. 
Det er blitt byggefelt i morfars hage. 
Men moreller koser jeg meg stadig med om sommeren. 

Da vi var på inspirasjonstur med bruktbutikkgjengen, 
kjøpte jeg en middagstallerken med et nydelig blomstermønster. 
ei uke etter fant jeg dette fatet,
med sammen mønster i en annen bruktbutikk.


Ha en flott kveld :)



8 kommentarer:

Magdalena sa...

så fristende godt!! nydelig bakverk...

flotte fat har du også, og det siste ,-ja den serien samler eg på, har deler etter min mors første hybelservise, og samleer på alt eg finner av det, så søtt...

takk for hilsen, går etter forholdene bra her, alt har gått så fort ettersom legen mente det var ondartet...
klemklem, kose dere¨¨'

Hulda sa...

Så herlige ting du har bakt. Så virkelig fristende ut! Her nord har vi hatt, og har, en flott soldag. Det er om å gjøre å nyte.

Flotte bilder fra jomfruburet under her. Så fine møbler du har der. Likte den lenestolen så godt. Jeg har et akkurat likt nattbord, ser jeg. :)

Speilet mitt har også hengsler på hver side av hylla, den kan slås opp slik du beskrev ditt.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Det var så koselig å lese om morelletreet til morfaren din :) Trist at alt er borte...., men morellene smaker sikkert godt om de kommer fra andre morelletrær ;)

Koselig at du fant en tallerken til da, i samme mønster! Bollene og det andre du har bakt, så fristende ut!

lavendel mio sa...

Hei!
Syns jeg kjenner den deilige bakstelukten:)
Fatet er nydelig!
Og det rommet lengre nede er så lekkert:)
Ønsker deg en superfin kveld, klem Hanne

Living next to me sa...

altså jeg går på lav kalori diett for å bli kvitt de siste 10 også "lukter " det nysstekte horn og kanel boller her.., håper du likte gaven.. at det passa deg i fargen.. jeg har jo sett deg og mener jo det , sjalet er vel brukbart nå men det andre er vel for varmt enda..herlig si hva ,det er for varmt..
ha en fin dag videre ..( natt)

Einy sa...

Hei.
Jeg kom over din blogg på min leten etter flotte blogger jeg vil følge :). Dette er en blogg etter min smak, så jeg legger meg herved til som følger :)

Nydelig bakverk...jeg fikk vann i munnen av det! :)

Håper du tar turen innom meg...

Mvh Einy

Anonym sa...

Kjempefint fat. Og så koselig som jomfruburet ditt har blitt !

Tenkte på deg da jeg passerte landsbyen din i dag og så bruktbutikkene på rekke og rad.... :-)Nå vet jeg hvor de er, så plutselig en dag så kommer jeg innom.

Nyt kirsebærene !

Malys krok sa...

Jeg bare må begynne med å si at de putene i forrige innlegg gjorde sterkt inntrykk! Da jeg begynte å synge Ingen har tid, alle har hast...Var det så mange gode minner som kom. Teksten på de versene er så god , ja det ble så godt for meg at tårene rant! Ble helt rørt. Fint blir det på Jomfruburet!

På dette innlegget ser jeg mye god gjærbakst. - Fint skrevet om en morfar og en hage som ikke er mer... vemodig...
- Så heldig at du fant dette fatet, veldig fint var det!
Takk for hyggelig hilsen hos meg!
-Marit-